viernes, 6 de febrero de 2015

Segona entrada

Ja hem acabat l’assignatura de Pensament Matemàtic i he de dir que aquesta ha canviat molt la meva concepció del que són les matemàtiques. He de dir que sempre les he vist com a nombres i operacions, suposo que perquè és el tema que més es treballa a l’escola, però m’he donat compte que s’han de treballar tots els temes (lògica, nombres, operacions, resolucions de problemes, mesura, geometria) per igual i de forma conjunta, ja que tots estan relacionats. Això ho vaig poder aplicar amb na Patricia Cardona en una unitat didàctica del nadal.



A continuació deixo tres exercicis d’aquesta unitat didàctica:

Calendari d'advent
Desenvolupament de l’activitat:
A mitjan de Novembre començarem a prepara el calendari d’advent, es pintaran els rotllos i cadascun d’aquest tindrà un nombre del 1 fins al 25.
Aquesta activitat es realitzarà a primera hora del mati, durant tot el mes de Desembre. Cada dia una parella agafarà el contingut del rotllo, en el qual hi haurà un full amb un problema. Un dels components de la parella llegirà el problema en veu alta i posteriorment es resoldrà entre tots els companys.
Cal dir que aquests problemes no estaran escrits amb paraules clau, ni sumes amb símbols convencionals, sinó tot al contrari, seran problemes significatius per als nens i contaran amb material manipulatiu i conegut per ells.
Alguns exemples d’activitats són un memori, on els nens han de relacionar nombres amb el seu símbol no convencional; una altra activitat, on els nens han d’agafar una carta i depenent del nombre que tingui (del 0 al 9), han de col·locar tants objectes com indiqui la carta en una capsa. Altra activitat a resoldre seria el problema següent: En Joan estava jugant amb el seu germà al dominó, quan li tocava posar fitxa i no sabia quina posar. Quina fitxa creieu que seria la correcta i perquè?.  (es col·locaria el dominó per a que els nens ho veiessin i se’ls hi donarien les fitxes per a que ho resolguessin).
Una altra activitat és la dels saquets, en aquesta hi haurà 10 saquets amb una quantitat d’objectes del 0 al 9, els nens hauran d’agafar una fitxa i ajuntar els saquets que siguin necessaris per a formar aquesta quantitat, si és necessari podran treure els objectes dels saquets. Un altre exemple és l’activitat dels bombons, on a partir d’una petita història els nens hauran de realitzar operacions senzilles. Donarem a cadascun dels nens una caixeta i, a partir de la historia tindran que afegir o llevar bombons. A més, treballarem la mesura amb proves com l’activitat següent: contarem als nens que en Joan vol omplir un poal d’aigua i només té un got de plàstic per a fer-ho, de manera que no sap quants gots li faran falta. Els nens hauran de comprovar quants gots hauria d’omplir en Joan per emplenar el poal.



Garlanda
Desenvolupament de l’activitat:
A l’aniversari d’un dels nens la mestra va penjar una garlanda i a l’hora de treure-la els nens li varen dir que deixar-la i fer ells la seva pròpia.
Es donarà als nens cartolines de colors amb dibuixos de l’estructura de diferents formes geomètriques, hauran de retallar-les, muntar-les i experimentar amb aquestes. Després els explicarem que són les seriacions i els ensenyarem exemples, posteriorment faran diferents seriacions per color, formes, mides, segons els seus criteris o segons les pautes del mestre (el mestre només intervindrà en aquells casos que sigui necessari) i aquella combinació que més els agradi l’aferraran a un cordell formant les garlandes. Aquestes serviran per decorar l’aula per nadal.




Cuinem
Desenvolupament de l’activitat:
Aquesta activitat consistirà en fer galetes de nadal amb diferents formes (estrella, cercle, quadrat, arbre...) ja que els nens han demanat fer-les al veure nens d’altre curs amb galetes.
Per iniciar l’activitat, crearem el racó de la botiga, on uns nens faran de venedor (el que posa el preu als productes) i els altres de clients. Els nens tindran monedes 1€ i de 2€ i se’ls donarà una llista amb el que han de comprar per fer les galetes, cada nen comprarà un dels ingredients.
Abans de començar a fer-les, es farà una experimentació amb els ingredients, es mesuraran els ingredients amb balances, per exemple els direm: que pesa més, un pot de iogurt ple de farina o un pot ple d’oli? i així amb els diferents ingredients.
Una vegada hagin experimentat amb els diferents ingredients començaran a fer la massa, per fer aquesta mesuraran els ingredients amb pots de iogurt. Després, es treballaran les formes dels motlles i una vegada estesa la massa faran les formes de les galetes amb aquests. Finalment, es ficaran al forn i amb un rellotge de sorra els nens hauran de contar quantes vegades ha caigut la sorra.
Altra subapartat d’aquesta activitat consisteix en donar una balança per cada parella i bossetes transparents, ells hauran d’experimentar posant un pes (pot ser el propi de la bascula, gomes, llapis) i omplint les galetes fins que la balança s’equilibri.
Una vegada cada nen tingui la seva bosseta amb les seves galetes se les podran dur a casa i menjar-se-les.



No hay comentarios:

Publicar un comentario